Parę Pytań "Technicznych"
#41
Napisano 08 March 2010 - 14:49
Wypad na stok, a nie teoretyzowac przed kompem
#42
Napisano 09 March 2010 - 01:27
Pytanie do instruktorów. W skręcie ciętym w czasie jazdy w skos stoku (faza sterująca) wytraca sie prędkość (w/g Shreka, który chyba potrafi jeździć - jest instruktorem ?), co nadrabia sie w fazie między skrętami (przekraczanie linii spadku stoku).
1. Czy to prawda, że deska w skręcie ciętym w fazie jazdy w skos stoku trochę zwalnia, po czym nadrabia w fazie przekraczania linii spadku stoku ??
2. Czy w skręcie ciętym NW również deska jadąc w skos stoku przynajmniej trochę wytraca prędkość czy raczej prędkość jest stała (jak napisałem) czy może lekko przyśpiesza ??
2. Czy w skręcie WN deska jadąc w skos stoku będzie również wytracała prędkośc czy będzie stała czy przyśpieszała ??
4. Czy skręt kompensacyjny jest skrętem bardziej przyśpieszającym niż cięty WN ??
Wszystkie pytania raczej z teorii będącej chyba na kursach.
Załączone pliki
#43
Napisano 09 March 2010 - 22:33
#44
Napisano 09 March 2010 - 22:34
Czy to ja mam rację czy Shrek ??
czy to wazne? idz jezdzic szlifowac jazde jaka by nie była....
- Bishop lubi to
Snołborderzy snołborderom
aDECHAde.com Team
Czytając moje posty bierzcie pod uwagę że wypowiadam się jako osoba mająca swoje zdanie a nie tylko jako administrator...
#45
Napisano 09 March 2010 - 22:44
rozważania teoretyczne to sobie można zostawić na starość, jak już kolana odmówią współpracy.
tym bardziej, że teoria też zmienia się z czasem i takie rozważania "za chwilę" mogą stać się nieaktualne. szkoda czasu na teoretyzowanie.
pzdr!
#46
Napisano 09 March 2010 - 22:48
Nie ważne skąd pochodzisz i gdzie teraz jesteś
ważne, że masz dla innych otwarte serce!
#47
Napisano 09 March 2010 - 23:03
Snołborderzy snołborderom
aDECHAde.com Team
#48
Napisano 12 March 2010 - 23:22
Macie dużo racji, że niemal każdym skrętem można zwalniać, jechać stałą prędkością czy przyśpieszać. Zależy to od wielu rzeczy jak np: umiejętności techniczne, rodzaj skrętu, rodzaj deski i wiązań, dociążanie tylnej nogi, promień skrętu, rodzaj śniegu, trudność trasy (łatwa, trudna, stroma, łagodna), itp. Zgadzam się też z Motylem co do skrętów ślizgowych, że są hamujące (przez jazdę śladem ślizgowym, gdzie zbieranie się pod deską śniegu dodatkowo hamuje deskę). O ile skręty te są dodatkowo hamujące (napisane dlaczego), o tyle dalej uważam, że wszystkie skręty cięte mają "tendencję" do przyśpieszania właśnie przez to że nie ma spowalniającego śladu ślizgowego, tylko czysta jazda na krawędzi. Widać to głownie w śmigu, gdzie nie ma zbytnio fazy jazdy w skos stoku. I tam widać, że śmig ślizgowy bardzo wyraźnie wytraca prędkość, natomiast cięty dość przyśpiesza. Co do ciętego kompensacyjnego to tez moim zdaniem jest szybszy od zwykłej WN (tak samo podkręcany).
I tak chyba powinna wyglądać klasyfikacja:
Skręty "hamujące" z większą tendencją do wytracania prędkości
- ślizgowy rotacyjny
- ślizgowy - deska wytraca prędkość poprzez nagromadzanie się śniegu pod deską w czasie przekraczania linii spadku toku
- ślizgowy NW - trochę szybszy niż ślizgowy, ponieważ następuje szybsza zmiana krawędzi przez co deska jedzie krócej w ześlizgu/płasko.
- śmig ślizgowy = hamujący - tutaj zdecydowanie widać różnicę w skrętach, ponieważ nie ma fazy jazdy w skos stoku
Skręty z "tendencją" do przyśpieszania
- cięty - deska jedzie po krawędzi bez spowalniającego ślizgu, więc nie zbiera się śnieg pod deską
- cięty NW - szybsza i dynamiczniejsza zmiana krawędzi poprzez podwyższenie pozycji w czasie przekraczania linii spadku stoku niż w ciętym, więc jest trochę szybszy no i deska lepiej się prowadzi
- cięty WN - o wiele szybszy od ciętego i ciętego NW, ponieważ w czasie przekraczania linii spadku stoku następuje obniżenie pozycji co dociąża dechę i przyśpiesza ona zdecydowanie szybciej
- cięty kompensacyjny - jeszcze szybszy i dynamiczniejszy niż WN, ponieważ cały czas jesteśmy w obniżonej pozycji, do tego mocniej się pracuje nogami.
- śmig cięty = przyśpieszający - to samo co w śmigu ślizgowym, tylko zamiast hamować przyśpiesza.
Tak więc nie zgadzam się całkiem z Motylem w klasyfikacji skrętów i ich większej tendencji. Powiedzmy, że klasyfikacja jest w tej samej prędkości, na tym samym stoku i ciężar rozłożony równomiernie. Teraz czekam na poprawienie moich ewentualnych błędów przez Pedra. To koniec mojego teoretyzowania
#49
Napisano 15 March 2010 - 07:58
Nie podoba dalej mi się ten podział, ale to kwestia nazewnictwa, bo wg Twojego podziału najbardziej przyspieszającym skrętem jest "krecha" czyli de facto brak skrętu.
Załączone pliki
#50
Napisano 15 March 2010 - 20:15
Akurat w/g mojego podziału to kompensacyjny jest najszybszy, za nim WN. Śmigi traktuję inaczej. Tak mi się przynajmniej wydaje (na chłopski rozum). Zresztą jeżdżę jak potrafię. Jednak od czasu to czasu poteoretyzować można. Wam to może wszystko na kursach tłumaczą (łącznie z tym czy cięty będzie miał "tendencję do przyśpieszania" czy będzie raczej neutralny, tak samo z innymi). Ja wiedzy kursowej nie posiadam i sam próbuję pewne rzeczy z teorii załapać.
Nie ma co. Przyjdzie Pedro, odpowie i będzie wszystko jasne http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/biggrin.gif
#51
Napisano 15 March 2010 - 21:19
Mam nadzieję że po odpowiedzi Pedra nastąpi gwałtowny progres w jeździe. No chyba że wolisz progres w teorii.
#52
Napisano 15 March 2010 - 22:16
#53
Napisano 16 March 2010 - 10:07
#54
Napisano 16 March 2010 - 19:07
jeśli tak to tu wygrywa cięty NW, bo tym się jeździ na tyczkach
O ile mi wiadomowo to na tyczkach się jeździ kompensacyjnym a nie NW.
#55
Napisano 16 March 2010 - 19:36
O ile mi wiadomowo to na tyczkach się jeździ kompensacyjnym a nie NW.
o ile mi wiadomo na tyczkach nie nei jezdzi ani nw ani wn ani kompensacyjnym technika skretu psortowego jest jeszcze inna i nie ma byc ladna tylko skuteczna
Snołborderzy snołborderom
aDECHAde.com Team
Czytając moje posty bierzcie pod uwagę że wypowiadam się jako osoba mająca swoje zdanie a nie tylko jako administrator...
#56
Napisano 16 March 2010 - 20:46
o ile mi wiadomo na tyczkach nie nei jezdzi ani nw ani wn ani kompensacyjnym technika skretu psortowego jest jeszcze inna i nie ma byc ladna tylko skuteczna
o to jak sie jezdzi na tykach najlepiej zapytac trenrwo i tak tez zrobil Motyl na jednym z wyjazdow i okazalo sie faktycznie ze jest to NW,moze nie wyglada tak jak na miekkiej desce ale jest to NW.
snowboarder
Kompensy się raczej nie da podkrecic,jest to jazda w lini spadku stoku,a nogi na przemian pochlaniaja i stok i sie prostuja(nie do prostych nog zaznaczam)aczkolwiek w sits sa dwie szkoly kompensy i Pedro widzi to inaczej,ja sie uczylem u Zdeżaka i on to widzial jak napisalem i sie z nim zgadzam.jechalem kompensa i ze szkoly pedra i ze szkoly Zdeża i ta druga jest znacznie bardziej efektywna.takze nie probowalbym kompensy przyhamowywac.
a tak na marginesie nie wiele osob w polsce pojedzie prawidlowym kompensacyjnym,szczerze widziale mtylko jedna osobe nie liczac zawodnikow.z tego wlasnie powodu,smieszy mnie jak ktos probuje teoretyzowac na temat kompensy czesto nie wiedzac jak sie tym jezdzi,do tego jak dla mmnie jest to sztucznie stworzony skret przez narciarzy,gdzie faktycznie jest uzywany czesto.w snowboardzie juz nie do konca...
www.sklep.snow4life.pl
www.signalsnowboards.com
www.wainmanhawaii.com
skype:snow4life.pl
#57
Napisano 04 August 2010 - 23:36
zanim odpisze ( a może zanim przebrnę przez te wszystkie pytania i teorie) zarzucę Wam jedną ważną rzecz pod rozważania, która dużo wnosi w analizę technik jazdy. pamietajcie, że jazda na snowboardzie to polączenie jazdy po prostej (w linii spadku stoku, po skosie, ...) i jazdy po łuku, w której to mamy silę odśrodkową http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/cry.gif-) poza tym jest jeszcze umiejętność sterowania co oznacza tez sterowanie prędkością w poszczególnych centymetrach łuku, itd ... http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/cry.gif-)
do potem !!
- snowboarder lubi to
#58
Napisano 22 August 2010 - 22:15
helloł !
pamietajcie, że jazda na snowboardzie to polączenie jazdy po prostej (w linii spadku stoku, po skosie, ...) i jazdy po łuku, w której to mamy silę odśrodkową http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/cry.gif-)
I chyba właśnie o tych siłach jak np ta odśrodkowa pozapominałem w swoich wcześniejszych rozważaniach i kombinacjach. Panie Kunysz wielkie dzięki. Pozdrawiam.
Oczywiście o dodatkowych czynnikach jak np. wiatr też zapomniałem...
Temat do zamknięcia.
#59
Napisano 12 November 2010 - 23:05
O skręcie WN
Jest to skręt przyśpieszający do jazdy po oblodzonych stokach (kawałek mojego posta cytowany przez shamana)
-ja bym się nie odważył... (shaman)
-Zawsze mi się wydawało, że WN jest m.in. właśnie na oblodzone trasy. Pierwsze słysze, że nie jest.
Są to skręty przydatne (szczególnie cięty NW) do jazdy w puchu (cytat z mojego postu)
w puchu wydaje mi się że powinno się jeździć na płaskiej dece (ślizgowym). Ja zawsze (tzn raz) jak byłem w puchu i wszedłem na krawędź to deska mi się zapadła, nie stosują nawet dociążania (NW czy nei daj boże WN). w takim wypadku jadąc szybko bardzo łatwo się bardzo poturbować. moim skromnym zdaniem jak puch to ślizgowy tudzież ślizgowy z minimalnym delikatnym wejściem na krawędź. (shaman)
-Dziwne, bo NW jest chyba główną techniką w puchu obok ślizgowego rotacyjnego.
Jeszcze jeden fragment z mojego postu i odpowiedź na niego:
zaglebiak: Przykład => przenoszenie ciężaru na przednią nogę (w ślizgowym rotacyjnym i ślizgowym) czego już się nie robi. (cytat z mojego postu)
to jak chcesz wykonać rotację na obu nogach...? albo na przedniej albo na tylnej ale na obu jeszcze nie widziałem... (odpowiedź shamana)
-Naprawdę nie da się zrobić rotacji z ciężarem równomiernie rozłożonym ? Dziwne. Na to już było tysiące odpowiedzi. Zawodowiec, a ma inne zdanie od kolegów po fachu ??
Pytanie do fachowców. Możecie te odpowiedzi skomentować ??
#60
Napisano 12 November 2010 - 23:49
problem 1.
WN to mechanizm odciążenia-dociążenia, który ma pomóc nam w zastosowaniu impulsu skrętnego a co za tym idzie skrętu, stosujemy go niezależnie od warunków i rodzaju śniegu, fakt jest to odciążenie dynamiczne i wykonywane na dużej prędkości ale od nas tylko zależy kiedy je zastosujemy (czy na lodzie czy na mokrym czy na sztruksie)
Jednak nie można jednoznacznie stwierdzić że " że WN jest m.in. właśnie na oblodzone trasy"
problem 2
NW w puchu jak najbardziej tak, pomaga nam wywołać impuls skrętny , i obojenie czy to będzie rotacja, obciążenie krawędzi czy zakrawędziowanie.
wg mnie jazda typowym skrętem ciętym w puchu jest dość trudna, choćby z tego względu że w jezdzie w puchu dociązamy tail deski, w efekcie powoduje to brak nacisku na całej dlugosci krawedzi efektywnej. Jednak nie mowie ze nie da sie tego pojechać ;] zależy to od samej grubości świezego sniegu ;]
z mojego doświadczenia wiem że kilka razy przy mocny zakrawędziowaniu i braku dociązenia taila (równomierne rozłozenie ciezaru na obie nogi) deska może wbić sie snieg przez co tracimy predkosc i zakopujemy sie ;]
problem 3.
jak dla mnie odpowiedz prosta.
rotacje wykonuje tułów, barki, ramiona i głowa, a nie same nogi ;] efektem rotacji jest to że nogi wraz z deska zaczynają skręcać ;]
pozatym w fazie przygotowawczej do skrętu jedziemy w pozycji podstawowej , wiec ciezar ciala rozłożony równomiernie na obie nogi ;]
faktycznie kiedys mówiono ze lekkie dociążenie przedniej nogi nie jest wielkim błedem , a nawet jest porządane w nauce pierwszych skrętów.
to tyle odemnie , mam nadzieje że już masz wszsytko rozjaśnione, chociaż oczywiście każdy może mieć swoje zdanie, ja to tak widze ;]
Użytkownik hedonez edytował ten post 12 November 2010 - 23:52