Skocz do zawartości




Zdjęcie
- - - - -

Parę Pytań "Technicznych"


67 odpowiedzi w tym temacie

#1 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 11 February 2010 - 01:31

Kiedyś w jakiejś książce (chyba Pana Kunysza) o desce wyczytałem, że skręt ślizgowy jest skrętem "hamującym". Było to jakoś tam wytłumaczone (nie pamiętam) i jestem skłonny się z tym zgodzić. Teraz pytania:
1. Czy skręt cięty jest w takim razie skrętem lekko "przyśpieszającym" (za cholerę nie umiem w czasie jazdy tego ocenić a w książce jeśli pamiętam nic tam nie było napisane), tzn w odróznieniu od hamującego ślizgowego występuje tam jakieś przyśpieszenie (odliczając teraz rodzaje NW i WN) ??
2. O skręcie ciętym WN mówi się że jest skrętem przyspieszającym. Czy NW w takim razie nie przyhamowuje, tzn cięty NW nie będzie lekko hamującym w stosunku do zwykłego ciętego ? Słyszałem gdzieś też opinie, że będzie lekko przyspieszającym w stosunku do ciętego ale nie aż tak bardzo jak WN
3. Czy kilka czy kilkanaście lat temu było takie coś jak skręt ślizgowy WN ??
Jakoś lepiej nie umiem tego napisać. Mam nadzieję, że wiadomo o co mi chodzi.

#2 Shrek

Shrek

    "Pro" snołborder

  • Administratorzy
  • 1638 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:jakoś się ślizgam

Napisano 11 February 2010 - 01:38

Slizgowego wn raczej nie bylo
w cietym nw najbardziej sie zwalnia jak wykonasz zle skret albo za dynamicznie
co do ksiazki Pedra to nie pomerdalo ci sie wszystko ze smigiem hamujacym?

O zwyklym cietym napisze ktos inna albo ja jak nie bede pisal z japkofona

#3 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 11 February 2010 - 01:52

Slizgowego wn raczej nie bylo
w cietym nw najbardziej sie zwalnia jak wykonasz zle skret albo za dynamicznie
co do ksiazki Pedra to nie pomerdalo ci sie wszystko ze smigiem hamujacym?

O zwyklym cietym napisze ktos inna albo ja jak nie bede pisal z japkofona


O śmigu hamującym też tam było, ale o lekkim przyhamowywaniu w zwykłym ślizgowym też jeśli dobrze pamiętam. Zresztą nie jestem pewien czy to była książka Pana Kunysza czy Marciniaka (?). Wiem że coś tam takiego było.

#4 siwex

siwex

    Zaawansowany snołborder

  • Dystrybutor
  • 921 postów
  • Poziom zaawansowania:Instruktor SITS PZS

Napisano 12 February 2010 - 10:25

Ciety nw nie jest cietym hamujacym,to bardzo dynamiczny skret ktory wykonujesz na duzej predkosci,zwykle na szybszej niz skret ciety,przez to ze jest rider przy nw jest bardziej stabilny anizeli przy cietym,
co do wn jest to faktycznie skret przyspieszajacy,gdyz nogi musza troche bardziej popracowac,skret stosowany raczej na mniejszych nachyleniach.
mozna zaczac wn od nauki slizg wn aby poznac technike,natomiast wlasciwy skret jest wykonywany na krawedziach.

#5 Motyl

Motyl

    Zaawansowany snołborder

  • Dystrybutor
  • 706 postów
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 12 February 2010 - 11:45

1 nie jest przyspieszającym, acz na pewno szybszym od ślizgowego
2każdy skręt cięty z dynamicznym odciążeniem jest szybszy od zwykłego ciętego (choćby dzięki skróceniu czasu zmiany krawędzi)
3 niektórzy twierdzą że był, natomiast nie istniał w metodyce. Nonsensem samym w sobie jest połączenie WN i ślizgowego

#6 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 12 February 2010 - 20:48

Motyl nie całkiem o to mi chodziło. Spróbujęmoże bardziej przystępnie wytłumaczyć;)
1. Czy w czasie skrętu ślizgowego deska zwalnia (podobno trochę zwalnia przez nagromadzanie się pod deską śniegu w czasie ślizgu) ?
2. Czy w czasie skrętu ciętego i ciętego NW deska będzie przyśpieszać - odpowiednio w ciętym najsłabiej, w NW trochę bardziej, wkońcu w WN najbardziej czy tylko w WN przyspiesza (tylko o tym skręcie pisze w necie że w jego trakcie deska przyśpiesza) a w zwykłym i NW już nie ??
3. Śmig ślizgowy jest śmigiem hamującym. Czy śmig cięty jest przyśpieszającym ??

Jednym słowem nie chodzi mi o prędkości , że bardziej zaawansowane skręty (NW potem WN) robi się na większych prędkościach, tylko o zachowanie deski w czasie tych konkretnych skrętów (przyśpiesza - nie przyspiesza), powiedzmy że wszystkie rodzaje wymienionych ciętych na podobnej prędkości. Ja jakoś skręcając w/w skrętami nie umiem tego ocenić. W necie pisze tylko, że cięty WN jest przyśpieszający.

#7 siwex

siwex

    Zaawansowany snołborder

  • Dystrybutor
  • 921 postów
  • Poziom zaawansowania:Instruktor SITS PZS

Napisano 12 February 2010 - 21:25

wn przyspieszajacy,ciety i ciety nw niekoniecznie.
smig hamujacy to faktycznie slizgowy,natomiast ciety jak dla mnie przyspieszajacy nie jest.
prawidlowo wykonany slizgowy na pewno bedzie zmniejszal predkosc

#8 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 12 February 2010 - 21:27

wn przyspieszajacy,ciety i ciety nw niekoniecznie.
smig hamujacy to faktycznie slizgowy,natomiast ciety jak dla mnie przyspieszajacy nie jest.
prawidlowo wykonany slizgowy na pewno bedzie zmniejszal predkosc


Jak śmig ślizgowy jest hamujący to wydaje mi się że skręty ślizgowe i ślizgowe NW automatycznie też będą hamowały. Śmig to przecież rytmiczna i jednostajna seria skrętów.
Co do śmigu ciętęgo to w technice jazdy PZS pisze, że mogą przyśpieszać. Więc może jednak zwykłe skręty cięte i NW też trochę przyśpieszają ??
No, ale czekam na odpowiedź znających się lepiej ode mnie.

#9 siwex

siwex

    Zaawansowany snołborder

  • Dystrybutor
  • 921 postów
  • Poziom zaawansowania:Instruktor SITS PZS

Napisano 12 February 2010 - 21:40

hmm,w sumie jakbym chcial jechac szybciej to bym zamiast smigu polecial na kreche,na pewno w nartach jest smig hamujacy ale czy smig ciety jest skretem przyspieszajacym mam pewne watpliwosci.
a na marginesie smigi znacznie sie roznia od reszty skretow i to ze smig slizgowy jest hamujacy nie musi oznaczac ze pozostale skrety slizgowe sa hamujace,w tej klasyfikacji pozostawilbym jedynie smig.

#10 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 13 February 2010 - 01:02

hmm,w sumie jakbym chcial jechac szybciej to bym zamiast smigu polecial na kreche,na pewno w nartach jest smig hamujacy ale czy smig ciety jest skretem przyspieszajacym mam pewne watpliwosci.
a na marginesie smigi znacznie sie roznia od reszty skretow i to ze smig slizgowy jest hamujacy nie musi oznaczac ze pozostale skrety slizgowe sa hamujace,w tej klasyfikacji pozostawilbym jedynie smig.


To, że skręty ślizgowe sa hamujące to zaznaczył i Pan Kunysz i Pan Marciniak. Z tego co pamiętam, napewno jeden z Tych Panów. Co do skrętu ciętego to nie wiem. Śmig cięty jest przyśpieszający - "Technika jazdy PZS 2006-2007". Więc wydaje mi się że zwykły cięty czy NW też. Wiem że śmigi się różnia bo nie ma pewnych faz. W każdym razie nie umiem tego ocenić. A znajomy instruktor powiedział, że dobrze robię cięty, cięty NW no i cięty WN trochę "drewniany"'. I nie zauważyłem w sumie w nich przyśpieszenia poza WN.

PS: U kogo zamawiać wlepy i za ile są ?? Tyle siedzę na forum i dopiero teraz dowiedziałem się o nich... Sorry za błędy, ale się narąbałem ;) Rano na kacu może to jakoś ogarnę ;D

#11 Motyl

Motyl

    Zaawansowany snołborder

  • Dystrybutor
  • 706 postów
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 13 February 2010 - 10:20

trochę przypomina mi to szukanie dziury w całym ale dorzucę jeszcze jak ja to widzę

Najszybszym skrętem jest jazda bez skrętu czyli "krecha" ??? (to tak na marginesie)

1) każdy skręt ślizgowy będzie hamujący, każde wprowadzenie deski w ześlizg skutkuje utratą prędkości i tego typu skrętami możesz przestać się zajmować.
2) jadąc w dół deska zawsze będzie przyspieszać, dlatego jadąc ciętym o dużym promieniu i słabo go podkręcając , pojedziemy szybciej niż dobrze podkręconą WN-ką. Jedynym skrętem w którym możesz uzyskać extra przyspieszenie przez pracę mięśni to WN. Choć jak wcześniej pisałem po części NW się tu wpasowywuje bo jest szybszy niż zwykły cięty.
3) cokolwiek ślizgowego zawsze będzie hamujące, natomiast ja nie określiłbym śmigu ciętego jako skrętu przyspieszającego (choć tu też zależy jak pojechany).

ja stosuję taki podział :) hamujące (wszystkie ślizgowe) , neutralne (cięty,cięty NW, śmig cięty), przyspieszające (cięty WN).

Czasem jeśli dorzucisz wyjście z taila to i zwykły cięty można podciągnąć pod przyspieszający, ale zakładając że nie kombinujemy to powyższa klasyfikacja powinna wystarczyć.
Trochę inaczej wygląda klasyfikacja jeżeli chodzi o klasyfikację prędkości uzyskiwane w trakcie jazdy danym skrętem, ale tu też wiele zależy od promienia, częstotliwości etc.

#12 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 22 February 2010 - 20:03

ja stosuję taki podział :D hamujące (wszystkie ślizgowe) , neutralne (cięty,cięty NW, śmig cięty), przyspieszające (cięty WN).


Nie byłbym taki pewien czy śmig cięty WN nie byłby jednak przyśpieszającym. Jeśli wogóle taka wersja śmigu jest.

#13 Shrek

Shrek

    "Pro" snołborder

  • Administratorzy
  • 1638 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:jakoś się ślizgam

Napisano 22 February 2010 - 20:24

Nie byłbym taki pewien czy śmig cięty WN nie byłby jednak przyśpieszającym. Jeśli wogóle taka wersja śmigu jest.


a skąd wymysliles taki skręt ;D

Snołborderzy snołborderom

aDECHAde.com Team Dołączona grafika

 

Czytając moje posty bierzcie pod uwagę że wypowiadam się jako osoba mająca swoje zdanie a nie tylko jako administrator...


#14 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 22 February 2010 - 20:37

a skąd wymysliles taki skręt :P


Myślałem, że jest coś takiego w technice SITS (czy jak to się tam nazywa) ;D<lol> No i przeciez dodałem, jeśli taka wersja śmigu jest. ;D

#15 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 23 February 2010 - 15:06

To ja sobie chętnie dalej powymieniam poglądy z Panem Motylem. Powiedz mi kolego kto był taki mądry i wymyślił skręt ślizgowy NW. Po co komu skręt, który tylko jeszcze bardziej przyhamowuje skręt ślizgowy (w ciętym jak wspomniałeś jest trochę bardziej dynamiczny). Tutaj na pewnym przykładzie opis skrętu płynnego z odciążeniem NWN (chodzi zapewne o ślizgowy NW) oraz skrętu który był/nie był w technice czyli skręt płynny z obciążeniem WNW (zapewne ślizgowy WN)http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/cry.gif

"Skręt płynny z odciążeniem: W skrócie nazywamy ten skręt NWN (nisko-wysoko-nisko). Polega ona na wykorzystaniu siły dynamicznej powstającej w wyniku obniżania i podwyższania sylwetki snowboardera. Skręt rozpoczynamy odciążając deskę poprzez obniżenie pozycji. Im energiczniej wyprostujemy się, tym dynamiczniej skręt zostanie wykonany. Ponowne obniżenie sylwetki pozwoli nam lepiej kontrolować deskę. Jazda skrętami NWN powoduje częste i efektowne odrywanie deski od sniegu podczas prostowania ciała."

"Skręt płynny z obciążeniem: Nazywany jest WNW, czyli wysoko-nisko-wysoko. Podczas wykonywania go kluczowe jest obniżenie pozycji w początkującej fazie skrętu, przed przekroczeniem linii spadku stoku. Później , w fazie wychodzenia ze skrętu, dynamicznie prostujemy ciało. Pozwala to precyzyjnie określić promień skrętu. Szybkość jazdy kontrolujemy częstotliwością skrętów. Im częściej je wykonujemy, tym wolniej zjeżdżamy."
żródło: Snowboard - Maciej Sołdan (Sport dla każdego), wyd Wiedza i Życie.

PS: Z tymi śmigami to sobie żartowałem, aczkolwiek gdzieś kiedyś w Korbielowie coś podobnego widziałem :D :D :D Nie wiem czy to po prostu nie były jakies błędy :D A tutaj czekam na odpowiedź Motyla na mój przykład, że kolejne fazy ciętego są oczywiście szybsze, natomiast ślizgowe są jeszcze bardziej "spowalniające" (jednym słowem odwrotność). Patrząc na to że w ciętych w/g Ciebie jest (od najwolniejszego)http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/cry.gif cięty, cięty NW i cięty WN, to jak widać tutaj jet na odwrót ślizgowy najszybszy => ślizgowy NW => nieoficjalny ślizgowy WN.

#16 Shrek

Shrek

    "Pro" snołborder

  • Administratorzy
  • 1638 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:jakoś się ślizgam

Napisano 23 February 2010 - 16:08

To ja sobie chętnie dalej powymieniam poglądy z Panem Motylem. Powiedz mi kolego kto był taki mądry i wymyślił skręt ślizgowy NW. Po co komu skręt, który tylko jeszcze bardziej przyhamowuje skręt ślizgowy (w ciętym jak wspomniałeś jest trochę bardziej dynamiczny). Tutaj na pewnym przykładzie opis skrętu płynnego z odciążeniem NWN (chodzi zapewne o ślizgowy NW) oraz skrętu który był/nie był w technice czyli skręt płynny z obciążeniem WNW (zapewne ślizgowy WN)http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/cry.gif

"Skręt płynny z odciążeniem: W skrócie nazywamy ten skręt NWN (nisko-wysoko-nisko). Polega ona na wykorzystaniu siły dynamicznej powstającej w wyniku obniżania i podwyższania sylwetki snowboardera. Skręt rozpoczynamy odciążając deskę poprzez obniżenie pozycji. Im energiczniej wyprostujemy się, tym dynamiczniej skręt zostanie wykonany. Ponowne obniżenie sylwetki pozwoli nam lepiej kontrolować deskę. Jazda skrętami NWN powoduje częste i efektowne odrywanie deski od sniegu podczas prostowania ciała."

"Skręt płynny z obciążeniem: Nazywany jest WNW, czyli wysoko-nisko-wysoko. Podczas wykonywania go kluczowe jest obniżenie pozycji w początkującej fazie skrętu, przed przekroczeniem linii spadku stoku. Później , w fazie wychodzenia ze skrętu, dynamicznie prostujemy ciało. Pozwala to precyzyjnie określić promień skrętu. Szybkość jazdy kontrolujemy częstotliwością skrętów. Im częściej je wykonujemy, tym wolniej zjeżdżamy."
żródło: Snowboard - Maciej Sołdan (Sport dla każdego), wyd Wiedza i Życie.

PS: Z tymi śmigami to sobie żartowałem, aczkolwiek gdzieś kiedyś w Korbielowie coś podobnego widziałem :D :D :D Nie wiem czy to po prostu nie były jakies błędy :D A tutaj czekam na odpowiedź Motyla na mój przykład, że kolejne fazy ciętego są oczywiście szybsze, natomiast ślizgowe są jeszcze bardziej "spowalniające" (jednym słowem odwrotność). Patrząc na to że w ciętych w/g Ciebie jest (od najwolniejszego)http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/cry.gif cięty, cięty NW i cięty WN, to jak widać tutaj jet na odwrót ślizgowy najszybszy => ślizgowy NW => nieoficjalny ślizgowy WN.


NIGDZIE W METODYCE NIGDY CHYBA NIE BYŁO SKRĘTU ŚLIZGOWEGO WN BO JES TO KRETYNIZMEM!
I jak czytujesz ksiązki które nie sa uznane za "polecane" i nie chodzi tu o promocje ksiazek Kunysza czy Marciniaka ale o ich zawartość merytoryczną i poprawną. Może z Pedrem chcesz podyskutować na ten temat ? W ślizgowym WN to było by oczywiste ze jedzie sie jeszcze wolniej pomijając fakt ze nie jestem sobie w stanie wyobrazic wykonania tego.. pozatym sie czepiłeś slizgowych http://adechade.com/...tyle_emoticons/default/cry.gif|

Snołborderzy snołborderom

aDECHAde.com Team Dołączona grafika

 

Czytając moje posty bierzcie pod uwagę że wypowiadam się jako osoba mająca swoje zdanie a nie tylko jako administrator...


#17 snowboarder

snowboarder

    Snołborder

  • Snołborderzy
  • PipPipPip
  • 165 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 26 February 2010 - 21:37

Shrek ja tylko krytykuję niepotrzebny skręt (ślizgowy NW). Po co ktoś wogóle taki skręt wymyślił i nazwał go bardziej zaawansowanym ?? Załóżmy, że gość się nauczył poprawnie ślizgowego. Jaką będzie miał przyjemność ze skrętu, który go dodatkowo spowalnia (przy średnich prędkościach bardziej widoczne) ?? Ja z tego skrętu nie mam żadnej przyjemności. Nie lubię być dodatkowo hamowany. I chętnie przeczytam opinię Pana Kunysza - "po co to wogóle jest".

#18 Shrek

Shrek

    "Pro" snołborder

  • Administratorzy
  • 1638 postów
  • Gadu-Gadu: Gadu-Gadu
  • Poziom zaawansowania:jakoś się ślizgam

Napisano 26 February 2010 - 22:40

Shrek ja tylko krytykuję niepotrzebny skręt (ślizgowy NW). Po co ktoś wogóle taki skręt wymyślił i nazwał go bardziej zaawansowanym ?? Załóżmy, że gość się nauczył poprawnie ślizgowego. Jaką będzie miał przyjemność ze skrętu, który go dodatkowo spowalnia (przy średnich prędkościach bardziej widoczne) ?? Ja z tego skrętu nie mam żadnej przyjemności. Nie lubię być dodatkowo hamowany. I chętnie przeczytam opinię Pana Kunysza - "po co to wogóle jest".


slizgowy NW ? do jazdy w glebszym sniegu na stromszych stokach sie przydaje ;p

Snołborderzy snołborderom

aDECHAde.com Team Dołączona grafika

 

Czytając moje posty bierzcie pod uwagę że wypowiadam się jako osoba mająca swoje zdanie a nie tylko jako administrator...


#19 Motyl

Motyl

    Zaawansowany snołborder

  • Dystrybutor
  • 706 postów
  • Poziom zaawansowania:kompletnie zielony

Napisano 26 February 2010 - 22:55

WN ślizgowy jest nonsensem i sprzecznością samą w sobie i dalej to będę powtarzał. Przeciwieństwem jest ślizgowy NW , który jak już shreku wspomniał przydaje się na stokach o większym nachyleniu, kiedy musimy kontrolować prędkość poprzez jej wytracanie w każdym skręcie, a dodatkowo zależy nam na szybkiej zmianie krawędzi. Nie czytałem wymienionej przez snowboardera książki. W sumie chętnie bym to zrobił. Ze swojej strony pozycja Pedra jest pełnym kompendium wiedzy i powiem szczerze że tej pozycji nie musimy się w świecie wstydzić. Wymga już delikatnego retuszu tu i ówdzie, ale globalnie to najlepsza pozycja na rynku.

#20 siwex

siwex

    Zaawansowany snołborder

  • Dystrybutor
  • 921 postów
  • Poziom zaawansowania:Instruktor SITS PZS

Napisano 28 February 2010 - 22:36

WN ślizgowy jest nonsensem i sprzecznością samą w sobie i dalej to będę powtarzał. Przeciwieństwem jest ślizgowy NW , który jak już shreku wspomniał przydaje się na stokach o większym nachyleniu, kiedy musimy kontrolować prędkość poprzez jej wytracanie w każdym skręcie, a dodatkowo zależy nam na szybkiej zmianie krawędzi. Nie czytałem wymienionej przez snowboardera książki. W sumie chętnie bym to zrobił. Ze swojej strony pozycja Pedra jest pełnym kompendium wiedzy i powiem szczerze że tej pozycji nie musimy się w świecie wstydzić. Wymga już delikatnego retuszu tu i ówdzie, ale globalnie to najlepsza pozycja na rynku.


natomiast ksiazka M.Marciniaka to praktycznie kopia ksiazki P.Kunysza tylko moim skromnym zdaniem znacznie gorsza.mozna znalezc co najmniej kilka bledow,ktorych powinien sie ustrzec skoro juz przed nim ktos taka ksiazke napisal...
www.snow4life.pl
www.sklep.snow4life.pl
www.signalsnowboards.com
www.wainmanhawaii.com
skype:snow4life.pl