no to jeśli teoretycznie w poszukiwaniu wiedzy, i jeśli chodzi o trzymanie krawędzi w jeździe na krawędzi, czyli w "skręciem ciętym", to cytat:
"1. Snowboard reaguje na dwa podstawowe bodźce: stopień nachylenia deski względem śniegu oraz rozłożenie obciążenia wzdłuż deski.
2. Podłużna sztywność (flex) deski powinna być dobierana do wagi jeźdźcy. Sztywność powinna być progresywna, co oznacza, że po wstępny wygięciu, aby deskę zgiąć bardziej, jeździec musi użyć o wiele większej siły. Ale w celu zainicjowania skrętu, lub wykonania podstawowego skrętu ciętego, nie powinna być potrzebna duża siła.
3. Miękkszy początkowy podłużny flex (sztywność) w połączeniu z odpowiednim camberem (czyli wygięcie deski sposobem tradycyjnym, w odróżnieniu od rockera - przyp. tłum.) pozwoli desce skuteczniej utrzymywać kontakt z twardym podłożem. Im większy kontakt, tym lepsze trzymanie oraz bardziej skuteczne tłumienie wibracji poprzez pracę deski (undulation). Biorąc pod uwagę fakt, że twarde podłoże (lód) mniej wybacza, niż miękkie podłoże (wyratrakowany sztruks), naturalnie nasuwa się wniosek, że deska powinna być zaprojektowana tak, by optymalizować kontakt z mniej wybaczającym podłożem. Im mocniej naciskasz na lód, tym większa szansa, że lód się zdeformuje, lub deska odbije się, chyba, że będziesz to robić z bardzo dużą precyzją. Gdy kontakt z podłożem na lodzie zostanie utracony, o wiele trudniej go ponownie przywrócić, niż na miękkim śniegu.
4. Zasadniczo deska powinna być zginana w jej środku, a nie bliżej któregokolwiek z końców. Deska, która jest równomiernie odkształcona (de-cambered) będzie o wiele bardziej przewidywalna, niż taka, która jest wygięta nierównomiernie. Jeśli przód deski jest zgięty bardziej niż tył, to tył deski nie będzie mógł podążać linią wytyczoną przez przód deski, i rozpocznie się ześlizg. Dłuższa deska nie będzie się ześlizgiwać tak bardzo, po części dlatego, że ma większy moment bezwładności (due in part to swing weight, and the amount of time it takes for the trailing end of the board to begin pivoting around the moment of inertia). To jest jedna z przyczyn, dla których łatwiej jeździ sie na długiej desce.
Jeśli, w celu wykonania skrętu, deska zostanie nieproporcjonalnie bardziej wygięta w jej tylnej części, krawędź będzie puszczała w czasie skrętu. A to oznacza, że mniejsza część deski jest używana do tłumienia wibracji, które powstają podczas jazdy po nierównej powierzchni. Margines błędu, który może popełnić jeździec, również się zmniejsza. Wraz z mniejszym kontaktem krawędzi (less udunlating edge contact) każda pomyłka, każdy błąd jest wzmacniany. Deska, która jest równo wygięta, będzie sprawiała wrażenie ostrzejszej oraz będzie wymagała mniejszego zwracania uwagi na krawędziowanie."
napisał to Erick Beckmann, reszta tekstu tutaj:
http://stowarzyszeni...twardziela.html